Päivittelyä

Päivi Kiiski toimii kuvataidejohtajana Turun museokeskuksessa. Rakastaa koiria, elokuvia ja ympäristötaidetta. Inhoaa maksalaatikkoa, kylmyyttä ja siivoamista.

Kulttuurista häirintää

Jätä kommentti

IkeaKeväällä 2015 Ikea lanseerasi uuden taidetuotteen: ”Ikea Art Event” –julisteet, jotka oli tilattu 12 katutaiteilijalta. Katutaiteilija Hende piti vetoa katutaiteen ideologian vastaisena ja maalasi koko projektille irvailevan teoksen ”EIKÄ –konst”. Maalauksessa poseeraa Ikean perustaja Ingvar Kamprad.

Hende vei protestinsa vielä pidemmälle ja turvautui nk. droplift –toimintaan. Kyseessä on eräänlainen käänteinen myymälävarkaus. Hende teetti maalauksestaan julisteita, pujotti ne Ikea-putkiloihin ja sala-uljetti ne Ikea –liikkeisiin ”aitojen” Ikea-tuotteiden joukkoon hämmentämään asiakkaita.

Miksi Ikea –tuotteet ärsyttivät taiteilijaa? Hande koki Ikean kaupallisen toiminnan katutaideideologian vastaisena. Lisänä vielä lapsityövoiman käyttö ja veronkierrot.

Tällaista droplift –toimintaa on harjoitettu aikaisemminkin erilaisten kulutustuotteiden yhteydessä. The Yes Men –ryhmä organisoi 90-luvulla Barbie Liberation Organization –projektin. Aktivistit vaihtoivat Barbien ja G.I.Joe –nukkien äänirasiat, jolloin Barbiet vaativat lisää verta pakkiin. G.I. Joe –sotilaat taas halusivat ostoksille. Interventiolla kritisoitiin Barbie-kulttuurin sukupuolisia stereotypioita.

Banksy ja Danger Mouse tekivät vuonna 2007 oman parodisen versionsa Paris Hiltonin levystä. Banksy on salakuljettanut teoksiaan myös museoihin. Hende suosittelee vastaavia operaatioita muillekin toimijoille kommenteiksi vaihtoehtoisten arvomaailmojen puolesta. Ensimmäiset Flashmob –tempaukset olivat yllättäviä, mutta nekin kärsivät inflaation, jos niitä toteutetaan ylenpalttisesti. Tärkeintä kuitenkin lienee, että tempaus on aidosti omaperäinen, sohaisee ajankohtaista ilmiötä ja antaa ihmisille ajattelunaihetta.

Tuskinpa ”Ikea Art Event” –julisteita tämän takia vedetään myynnistä. Katutaide myy myös kaupallisem-massa muodossa. Ja Ikean menestystarinaa tempaus ei tietenkään hetkauta. Pieni jäynä silloin tällöin kuitenkin herättää valppaan kuluttajan – olenkohan minäkin kritiikittömästi kaupallisen markkinointi-koneiston vietävänä…Ikea

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s