Päivittelyä

Päivi Kiiski toimii kuvataidejohtajana Turun museokeskuksessa. Rakastaa koiria, elokuvia ja ympäristötaidetta. Inhoaa maksalaatikkoa, kylmyyttä ja siivoamista.

3 X ANDERSSON

1 kommentti

Jan-Erik Andersson tunnetaan taiteilijana, joka on tottunut ylittämään monenlaisia rajoja. Hän on viimeiset kymmenen vuotta keskittynyt sekä yksinään että yhdessä arkkitehti Erkki Pitkärannan kanssa toteuttamaan arkkitehtuurin ja kuvataiteen rinnakkaiseloa erilaisissa rakennushankkeissa. Tällä sektorilla Anderssonin tunnetuin työ lienee hänen oma ateljeekotinsa ”Elämää lehdellä”, jonka toteuttaminen on dokumentoitu myös taiteilijan tohtorinväitöskirjaan.
Galleria Sculptorin ”Urkonzert”-näyttelyn johtoajatukset Andersson kiteyttää seuraavasti: ”Urkonzert on kokoelma teoksia, jotka ylistävät ihmiskunnan toivottomalta tuntuvaa yritystä luoda kauneutta ja tarkoitusta geometriasta ja luonnon näennäisestä kaaoksesta, maailmassa, joka on täynnä epävarmuutta ja väkivaltaa. Samalla näyttely on henkilökohtainen mietiskely suhteestani omaan isääni, merikapteeniin, ja omasta roolistani esikuvana omalle pojalleni. Mitä olen saanut ja mitä annan eteenpäin?”  Näyttely jakaantuu kolmeen teemaan: ääni-installaatioihin, merenkulkua käsitteleviin teoksiin ja sota-aiheisiin.

lapio

Ääni-installaatio, jolla voi istua. Kuva: Galleria Sculptor

Created with Nokia Smart Cam

Merenkulkua käsittelevä teos. Kuva: Päivi Kiiski

sota-aiheet

Sota-aiheita. Kuva: Galleria Sculptor

Kolmiosainen ääniveistos Urkonzert, joka on antanut nimensä näyttelylle, on yhteistyö äänitaiteilijan ja Chicago Art Instituutin professorin Shawn Deckerin kanssa. Hänen kanssaan Andersson on toteuttanut yhteistyöprojekteja jo vuodesta 1996 lähtien, muun muassa Berliinissä, Helsingissä, Chicagossa, Wake-fieldissa (UK), Malmössa, Turussa ja Brysselissä.
Deckerin luomat äänet ja musiikki hyödyntävät ja herättelevät meren rytmejä sekä niitä ääniä, joita jokapäiväinen työskentely laivojen sisällä ja ympärillä tuottaa. Äänimaailma on saanut vaikutteita post-minimalistisesta musiikista, luonnon omista rytmeistä sekä Deckerin kenttä-äänityksistä mm. Utön ma-jakkasaarella. Näin syntyneet kolme äänimaailmaa asettuvat koettaviksi Anderssonille tunnusomaisten, geometrisia perusmuotoja noudattavien värikkäiden veistosten yhteydessä.
Näyttelyn toinen osa ei liity auditiivisiin rytmeihin, mutta visuaalisiin rytmeihin sitäkin enemmän. Esillä on kaksi suurta digitaalisilla tekniikoilla toteutettua sekatekniikkateosta, joissa yhdistyy kolmen sukupolven elämismaailma. Andersson on kiinnostavalla tavalla yhdistellyt hänen itsensä lapsuudessaan tekemiä sekä Adrian –pojan tekemiä sotaleikkeihin ja merenkulkuun liittyviä piirustuksia. Eräänlainen isänmurhakin löytyy aiheena piirustuksista, sillä niissä tulitetaan taiteilijan merenkulkijaisän aluksia.
Kiinnostavaa on myös ajankohtainen sota-aiheiden kuvaaminen. Sotatilahan on käynnissä maailmassa nytkin monilla eri rintamilla. Andersson pohtii poikien leikkejä. Aseet ja leikkipaukuttelu tuntuvat kulkevan poikalapsilla miltei geeneissä, vähintäänkin meemeissä. Kiinnostava rinnastus sotaleikkeihin löytyy tällä hetkellä toisestakin Helsingissä esillä olevasta näyttelystä. Suomen valokuvataiteen museossa on parhaillaan Jonathan Hobinin näyttely, jossa kuvataan lavastettuja leikkitilanteita. Niissä lapset leikkivät mm. terrorismiaiheiden parissa. Näyttely on saanut ristiriitaisen vastaanoton, taiteilijaa on syytetty lasten henkisestä hyväksikäytöstä. Onko leikki siis tapa käsitellä asioita, jotka lapsille muuten aiheena ovat rankkoja ja vaikeasti ymmärrettäviä? Toisen koulukunnan mukaan poikia pitäisi jo lapsena ohjata neutraaleihin, jopa tyttömäisiin leikkeihin. Tiedä häntä. Andersson käsittelee sotaa myös yksittäisten (leikki)aseiden kautta erillisessä teossarjassa. Suuri revolveri asettuu veistokseksi ja sarjaksi käsitteellisiä tulkintoja. Lattialla on ase ja luoteja, jotka on maassa valettu betoniin. Taiteilija ei ota kantaa aseiden käytön moraaliin, hän toteaa teoksissaan vain aseiden läsnäolon omassa kulttuurissamme – erityisesti poikien ja miesten maailmassa.

850px_GOT_HIM! Sarjasta Lastenhuoneessa. Kuva: Jonathan Hobin

850px_The_Twins_FMP

The Twins. Sarjasta Lastenhuoneessa. Kuva: Jonathan Hobin

Näyttely on kokonaisuutena hieno sukupolvien välisten jännitteiden ja toisaalta yhdistävien tekijöiden tutkielma. Henkilöhistoriaan liittyessäänkin teokset käsittelevät samalla ikiaikaisia aiheita ja maskuliinisia energioita.

Advertisements

One thought on “3 X ANDERSSON

  1. Kiitos Andersson-esittelystä. Itseäni kiinnostaisi etenkin tuo Shawn Deckerin kanssa totetettu ääniveistos Urkonzert, sillä muistan nähneeni Kuopion taidemuseossa pariinkin otteeseen herrojen yhteistyön tuloksena syntyneen Paradise-videoteoksen, joka oli minimalistisuudessaan ja äänineen vaikuttava kokemus.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s