Päivittelyä

Päivi Kiiski toimii kuvataidejohtajana Turun museokeskuksessa. Rakastaa koiria, elokuvia ja ympäristötaidetta. Inhoaa maksalaatikkoa, kylmyyttä ja siivoamista.

Haamuja jäljittämässä

2 kommenttia

Kävelen ripeästi kohti Helsinki Contemporary-galleriaa, laukussani juuri kirjastosta lainaamani  Philip Rothin teos Haamu katoaa. Ovella huomaan, että Ville Löppösen näyttelyn nimi on  Ghosts. Onkohan tämä nyt sitä C.G. Jungin lanseeraamaa käsitettä Synkroni(si)teetti? Siis merkitsevä yhteensattuma, jossa kaksi toisiinsa näennäisesti liittymätöntä asiaa tapahtuu rinnakkain. Tapahtumilla ei ole kausaalista yhteyttä, mutta niitä yhdistää symbolinen merkitys.

Created with Nokia Smart Cam

Jumalan äiti, rukoile minun puolestani- Kuva: Päivi Kiiski

Created with Nokia Smart Cam

Paavi Benedict XVI Kuva: Päivi Kiiski

Niin tai näin, astun Löppösen avaaman maailman taikapiiriin.  Avaruudellisessa, mustassa  tilassa hengen ja ruumiin välistä kamppailua kuvaavat aiemmat  aiheet ovat väistyneet osittain taka-alalle. Sisäänastujaa vastaanottaa lempeä ja utuinen  Jumalan äiti, rukoile minun puolestani.  Maalaus, joka simuloi samanaikaisesti ikonimaailmaa ja maisemaa

Miten tähän on tultu? Taiteilija kertoo, että hän ei ole pyrkinyt tietoisesti uuteen aihepiiriin. Ikonimaisuus ja uudenlainen maisemallisuus ovat vallanneet hänet huomaamatta. Ensimmäiset ikonipohjaiset kokeilut olivat mukana jo I  Killed My God –näyttelyssä (vrt. When you meet a Buddha, kill him). Tuolloin hän käsitteli  kriittisesti roomalaiskatolista Neitsyt Maria –kulttia. Tämän päivän näyttelyssä Löppönen on vapautunut monesta aikaisemmasta angstista ja siirtynyt hengellisempään suuntaan ja uusiin kysymyksenasetteluihin.

Taiteilija kertoo: ”näky maalaukseen loppumisesta ikoniin ja maisemaan avautui ensimmäisen kerran kesällä 2013. Tätä ennen olin maalannut kaksi teosta ikonipohjalle. Toinen oli Paavi Benedict XVI:n muotokuva. Maalauksen idea aukeni minulle vasta kun Benedict luopui paaviudesta. Silloin ymmärsin, miksi oli ollut oikein tehdä maalaus ikonipohjalle. Paavi oli tehnyt merkittävän liikkeen kohti nöyryyttä. Teos enteili hänen tekonsa historiallista merkittävyyttä. Myöhemmin minulle avautui myös yhteys haamuihin. Paavi oli enää haamu suhteessa valtaan ja asemaan, mikä hänellä oli ollut.”

astui alas

Astui alas. Kuva: Helsinki Contemporary

Olisi hienoa nähdä jokin päivä Löppösen laaja retrospektiivinen näyttely. Sarjakuvataiteesta,  kauhugenrestä ja apokalyptisistä näyistä liikkeelle lähtenyt taiteilija on varhaistöissään hienosti kuvannut ihmisen moniulotteisuutta, lihan ja hengen  kamppailua ja yhteenkietoutumista.

Tyylilajina varhaisemmissa teoksissa oli miltei fotorealistinen  maailma, jossa voi havaita mm. Caravaggion, El Grecon ja Salvador Dalin kuvakielen vaikutusta. Mustalle taustalle ikuistetut hahmot leijuvat usein kosmisessa yksinäisyydessä, vailla lohduttajaa tai tiennäyttäjää. Varhaisteoksiin lukeutuu myös sarja mielenkiintoisia muotokuvia ja taiteilijan omakuvia.

Created with Nokia Smart Cam

Munkki Serafim signeeramassa uusia kirjoja. Huom! Kuvan ”haamumaisuus” johtuu vain huonosta kamerastani Kuva: Päivi Kiiski

Ikoni on ajankohtainen tällä hetkellä myös uuden kirjan muodossa. Arvostettuna teologisena ja filosofisena kirjailijana tunnetulta munkki Serafimilta on juuri ilmestynyt uusi teos Ikonin filosofia.   Kävin ortodoksisessa kulttuurikeskus Sofiassa kuuntelemassa  kirjan esittelyä ja samaisessa tilaisuudessa Serafim luennoi myös ortodoksisen kuvamaailman vaikutuksesta Koraanin. Koraanissa ei ole kuvia, mutta sen teksteihin on päätynyt selvästi aiheita, joiden lähteenä ovat olleet varhaiset syyralais-ortodoksiset ikonit/liturginen esineistö. Mm. Mariasta ja Jeesuksesta kertovat suurat eivät ole välittyneet kirjallisista vaan kuvallisista lähteistä.

Ei liene sattumaa, että Ville Löppönen opiskelee tällä hetkellä ortodoksista teologiaa juuri Isä Serafimin ohjauksessa. Löppösen tuotannosta on ensi vuoden alussa ilmestymässä uusi teos. Siitä voimme varmasti lukea lisää taiteilijan uusimmasta käänteestä.

Lopuksi vielä pieni kriittinen huomio. Taiteilija on taustoittanut uuden näyttelynsä sisältöä katsojille suunnatulla tekstillä. Essee on kuitenkin tavattoman vaikeaselkoinen ja edellyttää ortodoksisen teologian tuntemusta. Pieni vihje: Keep it simple!

Mainokset

2 thoughts on “Haamuja jäljittämässä

  1. Mikkelin taidemuseoon on tulossa laaja näyttely Ville Löppösen tuotannosta ensi vuoden keväällä. Teoksia on vuodesta 2008 alkaen aina uusimpiin maalauksiin. Näyttelyaika on 27.2 – 15.5.2015. Mielenkiintoinen kokonaisuus tiedossa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s