Päivittelyä

Päivi Kiiski toimii kuvataidejohtajana Turun museokeskuksessa. Rakastaa koiria, elokuvia ja ympäristötaidetta. Inhoaa maksalaatikkoa, kylmyyttä ja siivoamista.

Muuttuva muotokuva

Jätä kommentti

Muotokuvataide on perinteistä perinteisempi genre (lajityyppi) kuvataiteen alalla, mutta nyttemmin siinäkin on havaittavissa siirtymistä nykytaiteen suuntaan. Presidentti Tarja Halosen virallinen muotokuva, jonka Rafael Wardi vuonna 2002 maalasi aurinkoisilla väreillä, herätti kansalaisten keskuudessa melkoista polemiikkia. Missä lakikirja tai puheenjohtajan nuija? Missä arvokas ympäristö? Presidentti kun istui arkisen teekattauksen ääressä vailla pönötystä ja vallan symboleja. Kaiken lisäksi presidentti kuvataan puutarhan ja kukkasten ympäröimänä.

Tekijä Brotherus Elina Teos Pekka Saurin muotokuva Ajoitus 2004 Inv.nro 2004/125/1 Pääluokka Valokuva Mitat 101.00x80.50 Karttuva kokoelma

Tekijä Brotherus Elina
Teos Pekka Saurin muotokuva
Ajoitus 2004
Inv.nro 2004/125/1
Pääluokka Valokuva
Mitat 101.00×80.50 Helsingin taidemuseo. Kuva: Maija Toivanen

Seuraava kummastelun aihe oli vuonna 2004 julkistettu Helsingin kaupunginvaltuuston väistyvän puheenjohtajan, Pekka Saurin muotokuva, jonka tekijäksi juhlakalu oli itse valinnut valokuvataiteilija Elina Brotheruksen. Valokuvamuotokuvassa Sauri istuu rennosti paitahihasillaan raitiovaunussa ja haluaa valinnallaan korostaa vihreän vaikuttajan suopeaa asennetta joukkoliikennevälineitä kohtaan. Julkistamistilaisuudessa Sauri kertoi myös henkilökohtaisesta kiinnostuksestaan raitioliikenteen historiaan, joten muotokuva noudatti tässä suhteessa muotokuvataiteen perinnettä. Muotokuvissa kun pyritään ilmentämään kohteen harrastuksia ja arvomaailmaa. Eniten Saurin muotokuvassa herätti keskustelua teoksen hinta. Vaikka Brotheruksen korkeatasoinen analoginen valokuva maksoi vain puolet aikaisempien puheenjohtajien öljyvärimaalauksista, valokuvasta ei olisi haluttu maksaa senkään vertaa.

Saara Ekström:Wivian Nygård-Fagegeruddin muotokuva, 2014

Saara Ekström:Wivan Nygård-Fageruddin muotokuva, 2014

Amos Anderssonin taidemuseo esitteli kesänäyttelyssään Muuttuva muotokuva ensimmäiset Suomessa toteutetut videomuotokuvat Konstsamfundetin hallituksen kahdesta puheenjohtajasta, Wivan Nygård-Fageruddista ja Björn Teiristä. Taiteilija on turkulainen Saara Ekström, jonka monipuolinen tuotanto käsittää videoiden lisäksi valokuvia, installaatioita, veistoksia ja maalauksia. Taiteilijan mukaan Svenska Kulturfonden oli nimenomaan kiinnostunut tuomaan muotokuvan nykytaiteen piiriin, joten Ekströmin ehdotus videomuotokuvista otettiin innostuksella vastaan.

Videot vaikuttavat ensin miltei valokuvilta, kunnes liike rikkoo staattisen asetelman illuusion – muotokuva herää henkiin, malli kohottaa kasvonsa ja kohtaa katsojan katseen. Verkalleen liikkuvissa kuvissa aika etenee hitaasti kuin unessa ja tuo teoksiin monumentaalisia ja surrealistisia sävyjä. Viitaten mm. Hans Holbeinin tunnettuun muotokuvaan Suurlähettiläät vuodelta 1533, Ekström kommentoi symboliikan ja erilaisten attribuuttien välityksellä kuvattaviensa persoonallisuutta, asemaa ja arvomaailmaa. Muotokuvat ovatkin kuin kuva-arvoituksia, joissa esineet sisältävät vihjeitä ja kommentteja kuvattavista, heidän ominaisuuksistaan ja unelmistaan. Saara Ekström (s. 1965, Turku) yhdistää usein teoksissaan elollista ja keinotekoista materiaalia; hänen teoksissaan rumuuden ja kauneuden liitto on erottamaton. Taiteilija puhuttelee ja haastaa katsojaa syntymän ja kuoleman tai orgaanisen ja elottoman rinnastuksin ja ristiriidoin.

Haastattelin Ekströmiä videomuotokuvien syntyvaiheista ja hän kertoo teosten rikkaasta symbolimaailmasta seuraavasti: ”Koska pyrin kuvaaman molemmat mallini lähes staattisiksi, valokuvanomaisiksi, tarvitsin kuvaan myös liikettä. Wivan Nygård-Fageruddin kanssa halusin kuvata lintuja. Tässä tapauksessa en ajatellut lintua niinkään minään uskonnollisena vertauskuvana, enkä rauhankyyhkynä, vaan viestinviejänä ja useita elementtejä hallitsevana myyttisenä olentona. Lentäminen ja sen tuoma vapaus on taito jota ihminen on aina toivonut itselleen. Koin Wivanin renessanssi-ihmiseksi joka liikkuu useissa elementeissä sujuvasti: kulttuuritoimittajana, oopperalaulajana, dokumenttiohjaajana, poliitikkona. Jalkojen juuresta löytyy kotiloita jotka liittyvät naisellisuuteen, mutta myös ääneen. Jos painat kotilon korvallesi, kuulet meren kohinan, alkumeren, kohdun.

Björn Teir taas toimi uransa aikana mm. Elisabet Rehnin avustajana Balkanin kriisipesäkkeissä. Hän pyörittää vieressään olevaa karttapalloa, joka viittaa juuri tähän, globaaliin huoleen, kiinnostukseen maailman tapahtumista. Mutta myös valtaan ja sen käyttöön. Hänen jaloissaan on saaristosta haalittuja meren hiomia kiviä. Hiotuneet kivet viittaavat Teirin kokemuksiin useissa eri tehtävissä. Seinällä roikkuu mehiläiskennon muotoinen kupittaan saven maljakko, joka viittaa yltäkylläisyyteen, vaikkapa kulturfondenin kokoamaan mammonaan – hunajaan, jota jaetaan muille.

Videomuotokuvien toteuttaminen oli myös teknisesti vaativa operaatio. Teoksia varten taiteilija palkkasi kuvaajan, valaistusmiehen, meikkaajan, editoijan ja postproduktiotiimin. Eläintenkouluttaja Tuire Kaimio oli paikalla kyyhkysineen, jotka lensivät kuvaushetkellä kuin siivitetyt unelmat! Videot kuvattiin RED Camin kanssa, mikä mahdollisti sen, että näin saatettiin kuvata 200 framea sekunnissa. Silloin saadaan aikaan erittäin kaunista ja korkealaatuista hidastettua kuvaa.

Virallisten muotokuvien lisäksi myös tavallisten kansalaisten itsestään teettämille muotokuville on avautunut aika futuristisilta vaikuttavia uusia vaihtoehtoja. Helsingin Sanomat esitteli heinäkuussa kolmiulotteisia 3D-veistosmallinnuksia, jotka jo nyt ovat toimineet valokuvan korvikkeena. Itsensä voi käydä kuvauttamassa näköispatsaaksi Twindom –yrityksen studiolla tai ostoskeskuksen automaattisessa skannauskopissa, joita tosin löytyy toistaiseksi vain Yhdysvalloista. Twindomin operatiivinen johtaja kertoo näiden näköispatsaiden suosion kasvavan nopeasti. Tähän mennessä on myyty jo 10 000 ”muotokuvaa”. Eniten patsaita tilaavat perheet. Häät, valmistujaiset ja syntymäpäivät ovat syy tilata muotokuva, jota pidetään joko kotona muistoesineenä tai jaetaan lahjoina sukulaisille. Pienimmällä näköispatsaalla on kokoa seitsemän senttiä ja suurimmat voivat olla jopa luonnollista kokoa. Valokuvapatsaiden suosio muistuttaa valokuvauksen alkuajoista, jolloin kuvat tilattiin ammattilaisilta elämän tärkeimpiä hetkiä varten.

Twindomin markkinointijohtaja kertoo ihmisten reagoivan erikoisilla tavoilla saadessaan näköispatsaan käteensä. Tämä johtuu käsittääkseni ns. ”outo laakso” –ilmiöstä: miltei aidolta ihmiseltä näyttävät esineet herättävät meissä selittämätöntä kiihtymystä. Twindom kehittää järjestelmää, jonka avulla heidän skannaamiaan malleja voidaan käyttää myös virtuaalisina kaksoisolentoina. Vapaasti animoitavat kolmiulotteiset hahmot toimisivat edustajinamme netissä, esimerkiksi sosiaalisissa medioissa.

Hanna Varis, Pekka Ruolan muotokuva.  Kuva: Samuli Korhonen

Hanna Varis, Pekka Ruolan muotokuva. Kuva: Sammeli Korhonen

Muuttuvat muotokuvaamisen käytännöt asettavat myös minut uusien haasteiden äärelle. Minkälaisella tekniikalla toteutettavaa muotokuvaa ehdotan kun Turun kaupunginvaltuuston nykyiselle puheenjohtajalle aikanaan ryhdytään valmistelemaan taideteosta kaupungintalon kuvagalleriaan. Viimeisin hankinta, valtuuston väistyneen puheenjohtajan, Pekka Ruolan muotokuva edustaa vielä melko perinteistä näkemystä, mutta Hanna Variksen akvarelli/temperamaalauksessa on jo havaittavissa kepeyttä ja raikkautta, joka aikaisemmista poliitikkojen kuvistamme puuttuu. Ruola istuu maalauksessa kaupungintalon valoisassa kahvisalongissa ja teos on sijoitettu samaan salonkiin. Variksen maalaus on siis mielenkiintoisella tavalla maastoutunut ympäristöönsä ja muodostaa jatkumon salongissa. Tästä on hyvä jatkaa ja antaa seuraavan tilausmuotokuvan puhua selkeästi oman aikansa taiteen kieltä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s